Založ si blog

Kedy budú šťastní žiaci a kedy budú šťastní učitelia.

( Z pohľadu bývalej pracovníčky školstva.)

K napísaniu blogu ma inšpiroval zaujímavý  kórejský seriál, ktorý práve sledujem na Netflixe. Je o autistickej právničke , ktorá sa zaoberá rôznymi prípadmi . V jednej časti obhajuje únoscu detí. Únosca totiž chcel deti oslobodiť . Malé deti  museli tráviť denne 12 hodín v škole pre premiantov , kde sa len učili  a pomaly nemali čas ísť ani na WC ,  a o tom, čo  znamená hrať sa, nemali ani potuchy.  Také školy pre premiantov máme aj my a jedna z nich, v Bratislave,  sa neslávne preslávila… Nie som odborník na školstvo  a už je tomu veľa rokov, čo v tejto oblasti nepôsobím.  Dôvodom môjho odchodu neboli zlé finančné podmienky , ale nemožnosť učiť na takom type školy, na akom by som bola chcela učiť a takisto ambivalentnosť mojej povahy. Na jednej strane som vyžadovala od žiakov znalosti . (A ja viem naučiť takmer každého,  kto má trocha toho IQ. )Na druhej strane som priateľskej povahy  a hlavne so staršími žiakmi sa rada neformálne rozprávam.  A to spolu niekedy dosť dobre nejde. Ak chápete problémy žiakov , pretože ste tiež mali problém s istým predmetom , ak chápete , že memorovanie nemá zmysel a zároveň to od vás učebné osnovy vyžadujú, ale potrebujete ich úspešne doviezť k maturite, máte to v tomto povolaní celkom náročné.  Prešla som všetkými typmi škôl okrem 1.stupňa. Každý stupeň má svoje vlastné špecifiká. A aj učitelia, ktorí tam učia. Celkom náročné a zároveň zmysluplné je učiť na 1. stupni ZŠ , lebo dieťa k vám prichádza ako nepopísaný list a učiteľ občas  ten list  nepekne zamaže . Bolo by dobré, aby sa žiaci na 1. stupni viac hrali a hravou formou sa aj učili. Aby ich pobyt v škole bavil , aby netrpeli stresom z vyučujúcich alebo aj stresom zo šikanovania. To ich môže poznačiť na celý život. Takže hravá forma, ale aj SELEKCIA! Nemyslím, že ide o nejakú  diskrimináciu , ale povedzme si na rovinu, že aj  dospelí sa najlepšie cítia   v spoločnosti seberovných. Ako sa asi  môže cítiť dieťa, ktoré je v triede s partiou, na ktorú mentálne nedozrelo? Iste, ideálne to nikde nebude, no mám na mysli hlavne rómskych žiakov. Väčšinou zaostávajú za ostatnými, zdržujú ich v procese výučby ( a takisto aj učiteľa)  a nie je to na osoh  ani jednej strane. Najlepšie by preto bolo, aby sa  rómski žiaci učili spolu pod vedením na to vyškolených odborníkov. Nie je to diskriminácia. Ak sa medzi takými deťmi nájdu nejaké mimoriadne nadané , môžu sa po čase začleniť  do iného kolektívu.  Ale ak sú pohromade s ostatnými,  doplácajú na falošnú  rovnosť všetci. Svoje si odtrpí aj učiteľ. Musí spomaliť tempo výuky , nespratníci vyrušujú . Talenty takisto trpia.  Učitelia,   ktorí učia v rómskych triedach, by mali byť patrične odmenení.  To, čo niektoré  z tých detí dokážu, už hraničí priamo s týraním vyučujúceho. A rodičia deťom samozrejme chytia stranu. Mám kamarátku ,ktorá učí na škole, kde drvivú väčšinu žiakov tvoria  Rómovia, a je z nej pomaly troska, ide do predčasného dôchodku. Ešte sa vrátim k 1. stupňu. Základom toho, aby dieťa úspešne napredovalo v učení,  je čítanie.   S čítaním totiž súvisí nielen pravopis, ale ak sa dieťa nenaučí rýchlo čítať, bude mať neskôr problémy s ostatnými predmetmi. Námahou pre neho bude už len text si prečítať, nieto  sa ho naučiť. Preto  sa z mnohých jednotkárov  z 1. stupňa po príchode na druhý stupeň stávajú odrazu aj trojkári. Keby bolo na mne, odbremenila by som žiakov od mnohých povinností. Mali by dostať základy z každého predmetu a hlbšie by sa mali rozvíjať v tom,  čo ich baví a k čomu prirodzene inklinujú. Starší žiaci sa celkom radi rozprávajú. Učila som humanitné predmety  a občas som mala pocit, že si rozhovorom vynahradzujú to, že s nimi doma rodičia málo rozprávajú.  Učiť na  dobrej strednej škole je podľa mňa výhra , hoci niekomu môžu vyhovovať práve tí  mladší žiaci. Podľa mňa sa viac nadrie učiteľ základnej školy, ktorý musí používať rôzne metódy, aby žiakov upútal , na rozdiel od stredoškolského profesora, ktorému stačí vyložiť učivo a prípadne zadať úlohy, a žiaci pracujú samostatne.  Ide aj o to, na akom type strednej školy učíte.  Ja som mala „šťastie“ na rôzne. Niekde to bolo o držku.  Ale najlepšie spomienky mám na jedno gymnázium , kde som dva roky  zastupovala. Úžasní žiaci a myslím, že aj oni boli so mnou  veľmi spokojní. Zmaturovali pod mojím vedením veľmi dobre  a v časoch terajšieho konfliktu na Ukrajine je mi útechou, že mnohí z nich  si iste pamätajú na moje hodiny  a že v nich ostalo to zasiate  semienko, odpor ku zabíjaniu. Myslím, že dnes tí, na ktorých myslím, určite  nevolili progresívcov.

Tak teda šťastný žiak  a šťastný učiteľ? Šťastie je relatívny pojem, ale predsa… Taký, ktorého osobnosť rešpektujeme, vieme pochopiť, že má svoje súkromné problémy , sme na neho nároční, ale vieme byť  aj kamarátski. Je to však nesmierne náročné skĺbiť , namiešať ingredience v správnom pomere , a preto je tak málo ozajstných učiteľských  osobností. Učiteľská práca je náročná , preto učiteľom netreba závidieť, Na druhej strane, aj od nich treba  čosi vyžadovať . Doba je čoraz náročnejšia, a vďaka našim priateľom progresívcom  to istý čas ešte bude pokračovať. Je načase  začať viesť celospoločenskú diskusiu , ako ďalej v školstve. A možno  urobiť rázne reformy. Odbremeniť učiteľov od byrokracie, v triedach nech je minimum  rovnocenných žiakov a lepšie finančné ohodnotenie , to by mohlo byť základom do budúcna. Niekde začať treba. Je to peniazoch, ale nielen o nich. Je to aj o poslaní . O záujme, trpezlivosti. A aj o láske.

Ropa z Azerbajdžanu niekde smrdí, inde vonia

14.05.2024

Medzi jeden z typických znakov našej doby patrí výrazné požívanie dvojakého metra pomaly všade , kde sa len dá a najviac samozrejme v politike. Slovensko nie je výnimkou. Posledným žiarivým príkladom je postoj Miriam Lexmannn a opozície voči R. Ficovi a D. Sakovej kvôli obchodu Slovenska s [...]

O kamarátovi z Írska, zabitom psovi, Černákovi a masových vrahoch v nás

13.05.2024

Momentálne som trocha unavená z politiky a už len sem tam očkom nazriem do blogov , ktoré sa týkajú napríklad témy Čaputová či nedeľné televízne diskusné relácie. Pri čítaní komentárov vidím, ktorého z dvoch vlkov v sebe kto momentálne kŕmi. Občas aj ja nakŕmim toho zlého, ale snažím sa to robiť minimálne. Aj preto sa teraz [...]

Zlatíčka , ktoré prežili tragédiu ( O toxických vzťahoch II)

12.05.2024

Iste existujú rôzne typy toxických vzťahov , ale na tie tu máme iných odborníkov, nie moju maličkosť. Dnes to teda uzavriem. Toxické sú napríklad vzťahy zlatokopiek , toxické bývajú takmer všetky vzťahy , v ktorých ostanú uväznení ľudia, ktorí sa navzájom dobre nepoznali alebo nepoznajú ešte dobre sami seba. Ako napríklad pani Elena, ktorá si zobrala [...]

Antony Blinken, vojna na Ukrajine

Blinken vyjadril podporu Ukrajine s gitarou v ruke, zahral si v kyjevskom bare

15.05.2024 02:10

Americký minister zahraničných vecí Antony Blinken odkázal Ukrajincom, že za slobodu ich krajiny bojujú nielen USA, ale aj veľká časť sveta.

Migranti, utečenci

Maďarsko nemieni akceptovať kvóty na prijímanie migrantov

14.05.2024 22:39

Maďarsko neakceptuje nanucovanie kvót na prijímanie migrantov a spolu s ďalšími krajinami nevykoná opatrenia migračného paktu.

fico, žiga, danko, taraba

Zákon o FPU prešiel, aj keď nie je dohoda. Medzi Hlasom a SNS to iskrí: Danko chce koaličnú radu, Žiga napomenul Michelka

14.05.2024 19:15

Líder SNS Andrej Danko chce zvolať koaličnú radu o tom, ako bude koalícia fungovať po odchode Petra Pellegriniho. Je nespokojný, že nevie meno jeho nástupcu.

Polanski, Lewisová

Francúzsky súd oslobodil režiséra Polanského v kauze ohovárania

14.05.2024 17:54

Polanski sa podľa žalujúcej herečky dopustil ohovárania tým, že ju v roku 2019 v rozhovore pre médiá označil za klamárku, pretože ho v minulosti obvinila zo znásilnenia.

luna5

Len ďalšia Blog - Pravda stránka Kto dáva mojim perám úsmev, dáva môjmu srdcu život.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 320
Celková čítanosť: 1401227x
Priemerná čítanosť článkov: 4379x

Autor blogu

Kategórie